It is currently Tue Oct 24, 2017 2:06 am

All times are UTC + 7 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Illegal fishing destroys Menjangan coral reefs
PostPosted: Mon Apr 27, 2009 10:59 am 
Offline
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 8:31 pm
Posts: 213
Location: Bali
Alit Kartarahardja, The Jakarta Post, Singaraja
Thu, 04/23/2009 2:01 PM
Bali
Source: http://www.thejakartapost.com/news/2009 ... reefs.html

Illegal fishing has badly damaged the marine ecosystem off Menjangan Island in Buleleng regency, 100 kilometers northwest of Denpasar.

Emanuel Jarakana, a dive operator from Spoce Dive, said many local fishermen were still using cyanide bombs to catch fish, thus destroying coral reefs and underwater life in the waters of Menjangan and Tulamben in Karangasem regency.

"The bombs contain toxic chemicals that endanger the marine environment. They can kill millions of young fish and damage the precious coral reefs, which function as a balancing factor in the marine ecosystem," Jarakana said Wednesday during an event to commemorate Earth Day, at Lovina Beach, Buleleng regency.

Menjangan Island and Tulamben are well-known as Bali's top dive sites. Menjangan Island has eight beautiful dive sites, including Ranger Hut, Bat Cave, Underwater Cave, Ancor Wreck, Sand Slove, Underwater Buy, and Garden Ell.

For the past five years, a number of organizations and the local administration have been working hard to restore the marine ecosystem in Menjangan and Tulamben waters.

Both areas were devastated by illegal fishing and overexploitation of coral reefs. Projects were carried out to treat the damaged coral reefs and to educate local fishermen about safe fishing methods.

The results were astounding. Fish are returning, and the coral reefs are growing healthier. But in the past few months, dive operators have found coral reefs being damaged again because of the resumption of illegal fishing activities.

"We're collaborating with officials from Menjangan National Park and a local fishermen's group to guard the waters and find out who the perpetrators are," Jarakana said.

The Earth Day commemoration was jointly organized by Reef Check Indonesia, the Lovina Rotary Club and Coca-Cola. The program included the Beach Clean Campaign, Green School Program and a painting contest.

_________________
Take nothing but pictures.
Leave nothing but bubbles.
Kill nothing but time.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 27, 2009 11:25 am 
Offline
User avatar

Joined: Sat Sep 27, 2008 3:17 pm
Posts: 618
Location: sanur - bali
Yah, begitulah indonesia bro. Gua rasa masalah ini bukan cuma di menjangan aja tp hampir di seluruh perairan indonesia. Apa yg bisa kita perbuat utk mengatasi masalah tsb? Yang jelas kl cuma ngandelin orang2 pemeritah sih sama aja mimpi di siang bolong.

Pas awal bulan gua sempat diving 2 hari di menjangan, dan memang kelihatan di beberapa tempat (pos 2) dinding karangnya rusak. Dalam perjalanan gua juga melihat beberapa perahu nelayan disana, entah mancing atau ngapain, yg jelas seharusnya di daerah situ gak boleh ada aktifitas penangkapan ikan. Dan menurut keterangan dive master gw yg dulu tiap hari ngater orang dive disana, petugas jaganya pun bisa dibayar spy bisa mancing disana...gimana tuh?

Tapi overall gua masih terpesona sama keindahan bawah air di menjangan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 27, 2009 2:48 pm 
Offline

Joined: Mon Mar 10, 2008 11:48 am
Posts: 82
Menjangan salah satu tempat yang menurut gue wow banget, sayangnya akibat ulah oknum-oknum yang tak bertanggung jawab tempat tersebut mengalami kerusakan.

Sepeti kata guswid, kita sih gak mungkin ngandalin pemerintah doang untuk ngejaga ribuan pulau di Indonesia. Setau gue juga banyak banget tempat di Indonesia yang karangnya udah pada ancur, buat yang tinggal di Jakarta contohnya yah di kepulauan seribu.

untuk menggurangi/ memperlambat kerusakan karang, terus terang sampe saat ini gue gak nemu caranya. Mungkin cara yang paling mudah adalah dengan memulainya dari diri kita.

respect nature, and hopefully nature will keep us alive.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 7 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron